Yoga training

Yoga bij angst, stress en burn-out
Vaak zijn we ons niet bewust van de spanning in ons lijf die gepaard gaat met angst, stress of burn-out klachten. Herkennen en erkennen van de signalen kan helpen rust te vinden in het hier en nu.
Wil jij leren luisteren naar de grenzen van jouw lichaam? Lijkt het je fijn om ontspanning en rust te ervaren? Dan is deze yoga training geschikt voor jou.

Denise Visser is yin- en restorative yoga docente en maakt in deze training gebruik van beide vormen van yoga.

”Het doel van yin yoga is meer ruimte te ervaren in jouw lichaam en te luisteren naar jouw grenzen. Bij restorative yoga gaat het om het creëren van een geheel ontspannen staat. Juist deze combinatie zorgt voor een mooie balans in het bewustworden en ervaren van ontspanning en rust binnen jouw eigen grenzen.”

Hoe ziet de cursus eruit?

De training bestaat uit acht sessies van elk 2 uur. Elke week wordt een ander thema behandeld dat raakvlak heeft met stress en spanning. Zo is bijvoorbeeld het herkennen en erkennen van grenzen één van de thema’s die in het trainingsprogramma is opgenomen.

In de training gebruiken we beide vormen van yoga. We starten met een (gratis) introductieles waarin je kunt ervaren of deze vorm van yoga iets voor jou is.
Besluit je door te gaan met de rest van de training, dan vragen we je een korte vragenlijst in te vullen. Dit om rekening te kunnen houden met jouw fysieke en mentale gezondheid gedurende de training.

Denise zal elke training een korte theoretische achtergrond geven, waarna er ruimte is het gesprek met elkaar aan te gaan en stil te staan bij vragen. Daarna volgt er een yogales, passend bij het thema van die week. Deze les duurt ongeveer 1 uur per training.

Wekelijks zal er ook huiswerk gegeven worden om thuis mee aan de slag te gaan. Te denken valt aan het  beoefenen van een aantal yoga-houdingen, of bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboekje waarin je stilstaat bij stress- en spanningsmomenten.

In de training zal je nooit verplicht worden iets te delen waar je je niet prettig bij voelt! Het allerbelangrijkste is dat er een veilige omgeving ontstaat waarin je op een comfortabele manier kennismaakt met twee rustige vormen van yoga en het herkennen van je grenzen op het vlak van stress en spanning.

Yin yoga

Yin yoga is een rustige vorm van yoga. We richten ons hierbij niet op de spieren, maar op het bindweefsel. Bindweefsel heeft meer tijd nodig om zich te verlengen dan spieren; om die reden worden de houdingen langere tijd (ca. drie tot vijf minuten) aangehouden.

Door het bindweefsel te stimuleren wordt het soepeler, waardoor je steeds meer ruimte gaat ervaren in het lichaam.

Naast dat yin yoga goed is voor de fysieke gesteldheid, helpt het ook voor de geest. Doordat een houding langere tijd wordt vastgehouden is er genoeg ruimte om geheel te ontspannen in een houding. Daarnaast wordt bij yin yoga telkens gezocht naar een intensieve stretch of compressie in het lichaam.

Hierbij oefenen we telkens met het luisteren naar de grenzen van ons lichaam. Een strekking mag je namelijk voelen, maar het mag geen pijn doen. Zo leer je signalen van jouw lichaam te herkennen, en hier vervolgens op te handelen.

Restorative yoga

Waar bij yin yoga het bindweefsel gestimuleerd wordt met behulp van stretches en compressies in het lichaam, gaat restorative yoga enkel en alleen om het creëren van een geheel ontspannen staat.

Bij restorative yoga nemen we zachte houdingen voor een langere tijd aan. Elk lichaam is anders, en heeft dus nét iets anders nodig om geheel te kunnen ontspannen in een houding. Daarom wordt bij deze vorm van yoga veelvuldig gebruik gemaakt van props: kussens, dekens en blokken. Met deze materialen puzzelen we net zo lang door tot ook jij je geheel kan ontspannen in een houding.

Restorative betekent letterlijk herstellend. Door in een diepe staat van ontspanning te komen triggeren we een deel van het zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat het lichaam als het ware herstelt. In deze vorm van yoga sparen we dus onze energie, waardoor er een betere balans ontstaat.

Startmomenten, locatie & kosten

De training bestaat uit acht sessies van elk twee uur.
De bijeenkomsten vinden plaats op vrijdagochtend van 09.30 tot 11.30 uur.

Je start de training met het volgen van een proefles/introductieles. Na de introductieles kun je beslissen of deze training bij je past en kun je je officieel inschrijven voor de rest van de training.

De startmomenten zijn afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Na jouw aanmelding voor de proefles nemen wij contact met je op en informeren we jou over data en kosten.

De sessies vinden plaats bij Percuris in de Zeister bossen. Klik hier voor een adres en routebeschrijving.

Inschrijven Yoga training

Ben je enthousiast geworden en wil je deelnemen aan de Yogatraining? Schrijf je dan in voor een gratis introductieles via onderstaande knop.

Voor eventuele vragen kun je uiteraard contact met ons opnemen; wij beantwoorden jouw vragen graag.